Rényi András: Rembrandt-rézkarcok
mítosz, szöveg, technika
Lázár feltámasztása, 1632rézkarc
366 × 258 mm
Rényi András előadássorozata mely Rembrandt bibliai témájú rézkarcait veszi górcső alá. Az ELTE Bölcsészkarán 2004-ben előadott teljes kurzus közül főleg a 6. rész érdemel figyelmet, melyben Csordás Zoltánnal együtt a rézkarc technológiájáról
volt szó.
A kurzus tartalma:
1. RÉSZ
a rézkarc mint intim művészet
a kép mérete
a szöveg eredete (Lázár története az evangéliumból)
a kinyilatkoztatás értelmezése
a Rembrandt rézkarcok mint olvasat
művészettörténeti példák a történet megjelenítésére
2. RÉSZ
Lázár feltámasztása
3. RÉSZ
Rembrandt 10 év után
a francia festmények befogadasa
a kepen megjelenő figurák és a néző kapcsolata
a légy a képen
a nézőt néző - megszólitó - figura a képen
adszorpcios technika vs retorikus mód
Jézus reflektált figurája
az előző óra - lázár feltámasztása - folytatása
a fényforrás és árnyékok
Repousoire motívum
Feszti-körkép
vacsora kenyértöréssel
a fény szerepe a rézkarcban
a rézkarc vs. festmény
1. RÉSZ
a rézkarc mint intim művészet
a kép mérete
a szöveg eredete (Lázár története az evangéliumból)
a kinyilatkoztatás értelmezése
a Rembrandt rézkarcok mint olvasat
művészettörténeti példák a történet megjelenítésére
2. RÉSZ
Lázár feltámasztása
3. RÉSZ
Rembrandt 10 év után
a francia festmények befogadasa
a kepen megjelenő figurák és a néző kapcsolata
a légy a képen
a nézőt néző - megszólitó - figura a képen
adszorpcios technika vs retorikus mód
Jézus reflektált figurája
az előző óra - lázár feltámasztása - folytatása
a fényforrás és árnyékok
Repousoire motívum
Feszti-körkép
vacsora kenyértöréssel
a fény szerepe a rézkarcban
a rézkarc vs. festmény
4. RÉSZ
németalföldi vs itáliai művészet
művészi médiumok médiumként felismerése
A képtárlátogató ember viselkedéséről
Jan van Eyck miniatürizálása
Vermeer technikája
a kép közelről és távolól
miért fotózunk?
az ábrázolt és a médium
a mikroszkóp és a távcső vs. festmények
A látás és a részletek
a médium és a tárgy megkülönböztethetősége
Frans Haas protrék
a rész és egész a képen
Rembradt: fa
Új technológia - hagyományos stílus
Péter és Pál a templom kapujában (Rembrandt rézkarc)
rézkarc vs ceruzarajz
satírozás
a médiumok saját ábrázolási logikáinak felismerése Rembrandtnál
kép a képben
lázár feltámasztása értelmezése
5. RÉSZ
1633 Rembrandt
festészet, rézkarc mint gazdasági vállalkozás
Rubens, Fosterman, Rembrandt, Goltius
kopisták (rézmetsző másolók) dolgai
freskó vázlat technológia
rézmetszet előrajzolás
a rézmetszők munkája
a rézmetszet és a festmény viszonya
a technikai sokszorosíthatóság kérdései
a médium transzparenciája
információ a képen vs. a kép látása
a művészettörténet közös nevezője - a stílus
Vasary
képpontok
a kép felbontása
a rézkarc mint durva raszter
6. RÉSZ
németalföldi vs itáliai művészet
művészi médiumok médiumként felismerése
A képtárlátogató ember viselkedéséről
Jan van Eyck miniatürizálása
Vermeer technikája
a kép közelről és távolól
miért fotózunk?
az ábrázolt és a médium
a mikroszkóp és a távcső vs. festmények
A látás és a részletek
a médium és a tárgy megkülönböztethetősége
Frans Haas protrék
a rész és egész a képen
Rembradt: fa
Új technológia - hagyományos stílus
Péter és Pál a templom kapujában (Rembrandt rézkarc)
rézkarc vs ceruzarajz
satírozás
a médiumok saját ábrázolási logikáinak felismerése Rembrandtnál
kép a képben
lázár feltámasztása értelmezése
5. RÉSZ
1633 Rembrandt
festészet, rézkarc mint gazdasági vállalkozás
Rubens, Fosterman, Rembrandt, Goltius
kopisták (rézmetsző másolók) dolgai
freskó vázlat technológia
rézmetszet előrajzolás
a rézmetszők munkája
a rézmetszet és a festmény viszonya
a technikai sokszorosíthatóság kérdései
a médium transzparenciája
információ a képen vs. a kép látása
a művészettörténet közös nevezője - a stílus
Vasary
képpontok
a kép felbontása
a rézkarc mint durva raszter
6. RÉSZ
a rézkarckészítés technológiája
technika
rézkarc
monotípia
rézmetszet
nyomatszám
rézkarc
monotípia
rézmetszet
nyomatszám
Forrás: eper.elte.hu
0 megjegyzés: