Albrecht Dürer: Ádám és Éva
Rejtett szimbólumok
Érdekes műelemzést találtam a Christie-s aukciósház oldalán a minap. Albrecht Dürer Ádám és Éva rézkarcát veszi Górcsőr alá Tim Schmelcher a ház grafikai részlegének specialistája.Albrecht Dürer
Ádám és Éva, 1504
247 × 191 mm
A képen két tökéletes emberi test látható, még a bűnbeesésük pillanata előtt vagyunk, melyben testük és lelkük is tiszta, érintetlen. A szimbólumok melyeket elrejtett Dürer a képen,
ezt erősítik, de előre is vetítik a majdani bukást.
A tudás fája ketté vágja a képet középen, elválasztja Ádámot Évától. A Kígyó egyértelműen a Sátán megszemélyesítése, de egyúttal az árulás szimbóluma is. A papagáj Ádám válla felett a bölcsesség szimbóluma. Az veres berkenye melyet Ádám tart a kezében, az élet fájaként is ismeretes.
Állatok az erdőben:
Az állatok sokfélesége hozzátartozik az Éden hagyományos ábrázolásához, mely Isten teremtményeinek bőségét és szépségét jeleníti meg. Dürer valószínűleg direkt választotta pont ezt a négy állatot, hogy ezzel ilusztrálja , mely kortárs elméletek szerint a bűnbeesés után jellemzi az emberi lelket. Mindegyik állat egy-egy vérmérséklet tipust jelöl.
Rénszarvas: melankólikus
Tehén: flegma
Nyúl: derüs
Macska: robbanékony, hirtelen haragú
Macska és egér
Dürer ezt az emblematikus ragadozó és zsákmányt párosította. A tény ahogyan békésen ülnek egymás előtt azt jelképezi, hogy a halál még nem jött el a világba.
A hegyi kecske:
a vágy és kárhozat hagyományos szimbóluma. A szikla szélén áll a bukás előtti pillanatban.
Szöveg és kép forrása: Christie's, clarkart.files.wordpress.com
Zseniális! :)
VálaszTörlésHülyeség. Pl. A hegyikecske igen ritkán esik le. Sőt a bakok a legnagyobb viharban a leglehetettlenebb szirtekre állnak ki dacolva a jeges viharral. Élő szobrai az elemekkel való vívásnak. Nem a bukásnak.
VálaszTörlésEgyet kell értsek, úgy látszik a művészettörténet másképp gondolta.
TörlésSzerintem nem a kecske "bukására" gondolt... :-)
Törlés