A Carmina Burana a középkori diákdalok leghíresebb és legbővebb gyűjteménye, több mint kétszáz diákéneket tartalmaz latin nyelven, de kis ré...

Kitekintő: Gyulai Líviusz - Carmina Burana

hétfő, június 30, 2014 rezkarcfitness 0 Comments

A Carmina Burana a középkori diákdalok leghíresebb és legbővebb gyűjteménye, több mint kétszáz diákéneket tartalmaz latin nyelven, de kis részben francia és német változatokkal, conrafactákkal együtt. Gyulai Líviusz a könyvhöz készített linómetszet illusztrációit mutatjuk be.


Carmina Burana I., 1980
linómetszet, papír
224 × 156 mm

0 megjegyzés:

Bassenge - 15-19. századi nyomatok

csütörtök, június 26, 2014 rezkarcfitness 0 Comments

0 megjegyzés:

A két művész (Csohány Kálmán és Kohán György) barátsága legendás, mégis kevés kép van amin együtt láthatjuk őket. A két jóbarát Mártély...

Grafikatörténet: Egy érdekes kép

kedd, június 24, 2014 rezkarcfitness 0 Comments

A két művész (Csohány Kálmán és Kohán György) barátsága legendás, mégis kevés kép van amin együtt láthatjuk őket.


A két jóbarát Mártélyon az 1960-as évek elején
fotó, papír


Kép forrása: http://www.barkaonline.hu/

0 megjegyzés:

Ünnepélyes megnyitóval és díjkiosztóval, huszonhatodik alkalommal nyitotta meg kapuit a Miskolci Grafikai Triennále, a magyar képzőművés...

Kiállítás: XXVI. Miskolci Grafikai Triennálé

vasárnap, június 22, 2014 rezkarcfitness 0 Comments



Ünnepélyes megnyitóval és díjkiosztóval, huszonhatodik alkalommal nyitotta meg kapuit a Miskolci Grafikai Triennále, a magyar képzőművészeti élet egyik legrangosabb, immár félévszázados fóruma.
A XXVI. Grafikai Triennále felhívását a hagyományoknak megfelelően hirdettük meg az alábbi technikákkal készült művek tekintetében:
  • Klasszikus grafikai technikák (Hagyományos sokszorosító grafikai eljárással – magasnyomás, mélynyomás, síknyomás – készült alkotások)
  • Elektrografika / Computergrafika (Elektromos átvitellel és számítógéppel készült nyomatok)
  • Kísérleti grafika (A grafika kifejezési tartományát és használatának művészi lehetőségeit tovább szélesítő alkotások)
  • Művészkönyv (Olyan sokszorosítási technikával készült grafikai alkotás, amely formájában, tartalmában a könyvkultúra köréhez tartozik, és amely a műfaj szabályai szerint van aláírva.)

0 megjegyzés:

Edgar Degas (1834 - 1917) francia festő, szobrász. A művészet iránti hajlama már korán megmutatkozott. A rajzosság már önálló pályafutásána...

Edgar Degas

péntek, június 20, 2014 rezkarcfitness 0 Comments

Edgar Degas (1834 - 1917) francia festő, szobrász. A művészet iránti hajlama már korán megmutatkozott. A rajzosság már önálló pályafutásának első éveiben művészetének egyik fontos eleme. Ezt tükrözik rézkarcai, monotípiái, nyomatai.



Mary Cassatt a Louvre-ban - A festmény galéria, 1879-80
rézkarc, lágyalap, papír
305 × 126 mm

0 megjegyzés:

Fajó János Kossuth-díjas magyar festőművész. Korai korszakában rézkarcokat is készített. Ezekből válogattunk. Disznótor, 1963 rézkarc...

Fajó János

szerda, június 18, 2014 rezkarcfitness 0 Comments

Fajó János Kossuth-díjas magyar festőművész. Korai korszakában rézkarcokat is készített. Ezekből válogattunk.


Disznótor, 1963
rézkarc, papír
390 × 510 mm

0 megjegyzés:

Többen kérték, hogy kortárs alkotók munkáit is közöljük. Itt van az első, Böröcz Petra. Az idő tükörképei c. linóleumsorozatát mutatjuk be e...

Kitekintő: Böröcz Petra - Az idő tükörképei

hétfő, június 16, 2014 rezkarcfitness 0 Comments

Többen kérték, hogy kortárs alkotók munkáit is közöljük. Itt van az első, Böröcz Petra. Az idő tükörképei c. linóleumsorozatát mutatjuk be először.


0 megjegyzés:

Hidegtűhöz kedvcsináló

szombat, június 14, 2014 rezkarcfitness 0 Comments

0 megjegyzés:

Gerszi Teréz: A magyar kőrajzolás története a XIX. században Kiadó: Akadémiai kiadó Kiadás éve: 1960 Terjedelem: 316 oldal A szerz...

Könyvajánló: A magyar kőrajzolás története a XIX. században

csütörtök, június 12, 2014 rezkarcfitness 0 Comments

Gerszi Teréz:
A magyar kőrajzolás története a XIX. században

Kiadó: Akadémiai kiadó
Kiadás éve: 1960
Terjedelem: 316 oldal


A szerző múltszázadi művészetünk legnépszerűbb grafikai eljárásaival ismerteti meg e kötet olvasóját. A múlt század második évtizedétől, az első hazai kőnyomdák megalakulásától a 70-es évekig követi nyomon a kőrajzolók és kőnyomdák munkásságát.

Az első fejezet a kezdeti nehézségekről, az új technika fokozatos térhódításáról ad számot. A továbbiakban a szerző a kőrajzoló tevékenységnek az 1840-es évek társadalmi és nemzeti mozgalmaival kapcsolatos fellendülését vázolja. A múlt század ötödik évtizedében keletkezett kőrajzok jellemzése eleven képet ad a főváros rohamos növekedéséről, pezsgő életéről, a kiéleződött társadalmi, politikai ellentétekről, az 1848-as forradalom és a szabadságharc egyes mozzanatairól. Az olvasó áttekintést kap a közönség és művészek szoros kapcsolatáról, a művészeti kereslet és kínálat viszonyáról, a kőrajzolók, nyomdák és kiadók összehangol munkájáról. Az utolsó fejezet a világosi összeomlást követő elnyomatás idején a kőrajzolás területén is nyomon kísérhető ellenállási kísérletekről, a forradalmi, nemzeti eszmék ébrentartása érdekében tett erőfeszítésekről, munkákról számol be.


Kép és szöveg forrása: http://www.antikvarium.hu/ http://www.antikvarkonyv.hu/

0 megjegyzés:

Molnár Edit: Barcsay és Kondor fotó, papír 380 × 380 mm Kép forrása: http://axioart.com/

Grafikatörténet: Egy érdekes fotó

kedd, június 10, 2014 rezkarcfitness 2 Comments


Molnár Edit: Barcsay és Kondor
fotó, papír
380 × 380 mm


Kép forrása: http://axioart.com/

2 megjegyzés:

Henri de Toulouse-Lautrec (1864-1901) születésének 150. évfordulója alkalmából tavasszal nyíló kiállítás a Szépművészeti Múzeum gazdag G...

Kiállítás: Toulouse-Lautrec világa

vasárnap, június 08, 2014 rezkarcfitness 0 Comments


Henri de Toulouse-Lautrec (1864-1901) születésének 150. évfordulója alkalmából tavasszal nyíló kiállítás a Szépművészeti Múzeum gazdag Grafikai Gyűjteményéből mutat be válogatást. A francia alkotó életének utolsó tíz évében készített litográfiákat, amelyeket a tárlaton a múzeum birtokában lévő olajfestménye, az Ezek a hölgyek az ebédlőben című mű egészít ki.

A kiállításon nyolc fontosabb tematika köré csoportosítva láthatók a művek.

Elsőként a Párizsi éjszakák jellegzetes alakjai (1) és a Sztárok (2) láthatók. Megjelennek a 19. század végi szórakoztatóipar legfontosabb helyei, a zenés kávéházak, a táncos mulatók, kabarék és a legnépszerűbb sztárok (Aristide Bruant, Jane Avril, Yvette Guilbert). Külön részt alkotnak a színházzal (3) összefüggő művek: plakátok-és szereposztások, valamint a színpadi – és nézőtéri jelentek. Önálló egységet alkotnak a nyilvános házak (4), középpontban a múzeum egyetlen olajképével – Ezek a hölgyek az ebédlőbennel. A bordélyházak világának intim pillanatait szokatlan együttérzéssel ábrázoló 1896-os Elles (Lányok) litográfiai-sorozat a művész legjelentősebb alkotásai közé tartozik. Külön csoportba kerültek a kottacímlapok (5) illetve a lóverseny (6) témáját bemutató lapok. A munkák, amelyek baráti megrendelésre születtek vagy személyesebb vonatkozásúak a Barátok között egységben kapnak helyet.

A kiállítás utolsó része (8) a Szépművészeti Múzeum Lautrec-kollekciójának születését illusztrálja részben dokumentumokkal, részben a gyűjteménybe került különlegesen kis példányszámban létező lapok kiemelésével, így állítva emléket az egykori szakemberek e rendkívül tudatos és gondos gyűjteménygyarapításának.

Elérhetőség:

Szépművészeti Múzeum
1146 Budapest, Dózsa György út 41.
Telefon: 469 7100
info@szepmuveszeti.hu

Megtekinthető:
2014. augusztus 24-ig  K-V: 10.00-18.00


Kép és szöveg forrása: 
http://www.szepmuveszeti.hu/kiallitasok/toulouse-lautrec-vilaga-1254 
http://www.szepmuveszeti.hu/

0 megjegyzés:

Clarence A. Gagnon (1881 - 1942) kanadai festő, grafikus. Québeck-ből származó művészt apja üzletembernek szánta, csak anyja biztatására ke...

Clarence Gagnon

péntek, június 06, 2014 rezkarcfitness 0 Comments

Clarence A. Gagnon (1881 - 1942) kanadai festő, grafikus. Québeck-ből származó művészt apja üzletembernek szánta, csak anyja biztatására kezdett rajzolni és festeni. Egyre jobban megtetszett neki, és végül véglegesen a művészet mellett kötelezte el magát.



Rue des Cordeliers, 1908
rézkarc, papír
199 × 249 mm

0 megjegyzés:

Szőnyi István magángyűjteményekből előkerült rézkarcai, melyek között szerepelnek korai és színezett lapok is. Nekem személy szerint az aláb...

Szőnyi István

szerda, június 04, 2014 rezkarcfitness 2 Comments

Szőnyi István magángyűjteményekből előkerült rézkarcai, melyek között szerepelnek korai és színezett lapok is. Nekem személy szerint az alábbi korai lap tetszik, ahol a vonalvezetés még jóval expresszívebb, de már tetten érhetőek az későbbi érettebb alkotásokat jellemző finom vonalak.


Lovas, 1920-as évek
rézkarc, papír
80 × 95 mm

2 megjegyzés:

Tavaszi szünet után feltöltődve folytatódik a blogolás. Reméljük nem volt senkinek nagyon elvonási tünete. Ha mégis most már megnyugodhat,...

Újra Rézkarcfitness

szerda, június 04, 2014 rezkarcfitness 0 Comments



Tavaszi szünet után feltöltődve folytatódik a blogolás. Reméljük nem volt senkinek nagyon elvonási tünete. Ha mégis most már megnyugodhat, izgalmas témákkal, remek kiállításokkal és sok eddig ismeretlen nagyszerű alkotóval jelentkezünk.

0 megjegyzés: