Szerettem ezt a filmet. Minden régimódi manírral együtt is, egy igazán kedves, őszinte emberről szól. A színes rézkarc nyomtatásának technik...

Játékfilm Gross Arnold grafikusművészről

szombat, április 30, 2011 rezkarcfitness 1 Comments

Szerettem ezt a filmet. Minden régimódi manírral együtt is, egy igazán kedves, őszinte emberről szól. A színes rézkarc nyomtatásának technikáját, nem kisebb mestertől leshetjük el, mint Gross Arnold. (Hajtás után a film.)

1 megjegyzés:

Anders Leonard Zorn (1860 - 1920) svéd festő, szobrász és grafikus. Hazájában a leghíresebb művészek egyike, még most is. Mindvégig Rembran...

Anders Zorn

péntek, április 29, 2011 rezkarcfitness 0 Comments

Anders Leonard Zorn (1860 - 1920) svéd festő, szobrász és grafikus. Hazájában a leghíresebb művészek egyike, még most is. Mindvégig Rembrandtot tartotta művészi példaképének. Közel 290 rézkarcot készített élete során.


Waltz, 1891
rézkarc, papír
333 × 225 mm

0 megjegyzés:

Ábrahám Rafael magyar grafikus, festőművész. Legfontosabb mestere Barcsay Jenő volt, akinek művészi és emberi magatartása a mai napig példak...

Ábrahám Rafael

csütörtök, április 28, 2011 rezkarcfitness 0 Comments

Ábrahám Rafael magyar grafikus, festőművész. Legfontosabb mestere Barcsay Jenő volt, akinek művészi és emberi magatartása a mai napig példakép számára. Neki köszönheti a konstruktív szemléletmódot, a biztos komponálást és rajztudást.

1963-tól felfedezte magának a Kecskeméti Alkotóházat, ahol hosszú évek óta dolgozik. Itt alakította ki a szürrealista jellegű, asszociációkon alapuló komponálást, az összeillő és össze nem illő motívumokból való építkezést. Mindehhez megtalálta a legmegfelelőbb technikát: a litográfiát, egy használaton kívüli kecskeméti kőnyomdában. Így tudta elkészíteni a litográf sorozatait, melyekkel nevet szerezett a szakmában, s melyek bejárták a világot.

Művészi hitvallása: „Soha nem ábrázolásra törekszem. Viszonylatokat vizsgálok. Összeillő és össze nem illő motívumokat helyezek egymás mellé nagy műgonddal és azzal a szándékkal, hogy nézőim velem együtt érezzenek, velem együtt gondolkodjanak.”

Derü, 1982
szita, papír
250 × 380 mm

0 megjegyzés:

Hosszas munkálkodás után elkészült az A3-as rézkarc. A címét még nem találtam ki, így addig Csillagvizsgálós lesz. Egyre jobban belelendült...

Csillagvizsgálós

szerda, április 27, 2011 rezkarcfitness 0 Comments

Hosszas munkálkodás után elkészült az A3-as rézkarc. A címét még nem találtam ki, így addig Csillagvizsgálós lesz. Egyre jobban belelendültem, ha nem állítanak meg még egy A2-est is kikarcoltam volna.

Csillagvizsgálós, 2011
rézkarc, papír
297 × 420 mm

0 megjegyzés:

Húsvéti tanulmány, 2011 tűfilc, papír 297 × 420 mm

Húsvéti Tanulmány

kedd, április 26, 2011 rezkarcfitness 0 Comments

Húsvéti tanulmány, 2011
tűfilc, papír
297 × 420 mm

0 megjegyzés:

447 éve ezen a napon született a XVII. századi angol irodalom leghíresebb alakja, William Shakespeare. A rézmetszet a drámaíró-költő első kö...

William Shakespeare

kedd, április 26, 2011 rezkarcfitness 0 Comments

447 éve ezen a napon született a XVII. századi angol irodalom leghíresebb alakja, William Shakespeare. A rézmetszet a drámaíró-költő első könyvéhez készült, melyben összegyűjtött színdarabjai és szonettjei kaptak helyet.



Martin Droeshout:
William Shakespeare, 1623
rézmetszet, papír


Kép forrása: lessing-photo.com

0 megjegyzés:

Shumbaisai Hokuei az Osakai harmad időszak egyik legnagyobb fametszője. 1829-36-ig alkotott életművében nyomatai kapják a fő szerepet, melye...

Kitekintő: Shumbaisai Hokuei

hétfő, április 25, 2011 rezkarcfitness 1 Comments

Shumbaisai Hokuei az Osakai harmad időszak egyik legnagyobb fametszője. 1829-36-ig alkotott életművében nyomatai kapják a fő szerepet, melyek közül sokat technikai bravúrként tartanak számon. Metszetein legtöbbször színészeket ábrázolt. Néhol a feszültséggel teli képeken egyszerű háttér elé állította figuráit, hogy ezzel is jobban kifejezze mozdulataikat, arcvonásaikat. Némelyik képére jellemző a szokatlan kompozíció, mikor magányos figuráit szokatlan helyen és furcsa mozdulatokkal, mimikával ábrázolja a képen.

Seki Sanjuro - Kabuki, 1800-20
színes fametszet, papír
265 × 370 mm

1 megjegyzés:

Albrecht Dürer (1471 – 1528) Nyúl, 1502 akvarell, guache, papír 250 × 225 mm Minden kedves olvasómnak kellemes Húsvéti Ünnepeket kíváno...

Boldog Húsvéti Ünnepeket!

vasárnap, április 24, 2011 rezkarcfitness 1 Comments

Albrecht Dürer (1471 – 1528)
Nyúl, 1502
akvarell, guache, papír
250 × 225 mm

Minden kedves olvasómnak kellemes Húsvéti Ünnepeket kívánok!


forrás: Albertina Museum

1 megjegyzés:

Ha nem töltötte be, megtekintés a videotar.mtv.hu oldálán forrás: MTV videoarchívum

A vándor rézkarcoló
Takáts Márton műhelyében

szerda, április 20, 2011 rezkarcfitness 0 Comments



Ha nem töltötte be, megtekintés a videotar.mtv.hu oldálán

forrás: MTV videoarchívum

0 megjegyzés:

Miközben egyik barátomnak magyaráztam a rézkarcolás mikéntjét, elgondolkodtam, hogy miért szeretem a grafikát. Talán az egyszerűsége, hogy a...

Tovább dolgoztam az A3-as rézkarcon

kedd, április 19, 2011 rezkarcfitness 1 Comments

Miközben egyik barátomnak magyaráztam a rézkarcolás mikéntjét, elgondolkodtam, hogy miért szeretem a grafikát. Talán az egyszerűsége, hogy adva van egy papír / lemez / linó és egy eszköz (ceruza, rézkarctű, véső) aztán hajrá mehet a vonal. Sok száz vonalból aztán kibontakozik valami, a pontok összeállnak, és íme kész a rajz. Vagy lehet talán a fekete-fehér átmenet nélküliség? Vagy a vonalról-vonalra küzdés? Nem tudnám igazán megmondani.

1 megjegyzés:

Johann Alois Senefelder (1771 – 1834) osztrák grafikus, a litográfia feltalálója. Apja nyomdokain haladva színészként és íróként keresett m...

Kitekintő: Johann Alois Senefelder

hétfő, április 18, 2011 rezkarcfitness 1 Comments

Johann Alois Senefelder (1771 – 1834) osztrák grafikus, a litográfia feltalálója. Apja nyomdokain haladva színészként és íróként keresett magának megélhetést, sikeres színdarabot írt a Nők szakértője címmel. A művészet anyagiakban nem hozott neki áttörést. Ezen időszakban egy nyomdában kitanulta a mesterséget, s vásárolt egy kis sajtót, és önállósította magát, hogy műveit olcsóbban kiadhassa. Adósságba került. Képtelen volt új színdarabja nyomólemezeinek drága metszését kifizetni, ezért maga próbálkozott meg vele, és új olcsóbb eljárások után kezdett kutatni. Rézlemezekkel kísérletezett, ám nem sok eredménnyel.


Véletlenül 1796 egyik napján egy átviteli jegyzéket írt fel bajor mészkőre, ekkor ötlött eszébe, hogy a mészkő lemaratása után a jelek kiemelkednének a felületből. Kísérleteihez szerény anyagi támogatást adott Franz Gissler, így készítette el Senefelder 1796-ban az első litográfiai lemezeit. A nyomtatás minősége ekkor még nem volt kielégítő, de az új technika felkeltette a szponzorok érdeklődését, akik tovább támogatták Senefeldert találmánya finomításában. Végül kétévi kísérletezés után 1798-ban megszületett a síknyomtatás (más néven litográfia vagy kőnyomtatás). Felfedezését 1818-ban, Vollstandiges Lehrbuch der Steindruckerey (A kőnyomtatás részletes tankönyve) címmel közölte.

forrás: wikipédia

1 megjegyzés:

Novák László: Grafikai sokszorosító művészetek Kiadó: Világosság Kiadás éve: 1925 Terjedelem: 144 oldal Habár még nem olvastam, bizt...

Könyvajánló:
Grafikai sokszorosító művészetek

vasárnap, április 17, 2011 rezkarcfitness 0 Comments


Novák László:
Grafikai sokszorosító művészetek

Kiadó: Világosság
Kiadás éve: 1925
Terjedelem: 144 oldal

Habár még nem olvastam, biztos érdekes és sok hasznos dolgot talál benne minden grafika iránt érdeklődő.

Kép forrása: axioart.hu

0 megjegyzés:

Az üdvösség elnyerését leginkább veszélyeztető hét főbűn nem a Bibliából származik. A halálos bűnök lajstromát Gergely pápa vette fel a kato...

id. Pieter Brueghel: A hét fő bűn

péntek, április 15, 2011 rezkarcfitness 1 Comments

Az üdvösség elnyerését leginkább veszélyeztető hét főbűn nem a Bibliából származik. A halálos bűnök lajstromát Gergely pápa vette fel a katolikus egyház katekizmusába a hatodik században. Ekkor még közéjük tartozott a szomorúság is, melyet utóbb a restségre cseréltek. Legsúlyosabbnak a kevélység, legenyhébbnek a bujaság számított. id. Pieter Brueghel sorozatát Hieronymus Cock műhelyében karcolták rézbe.



A Kevélység (Superbia), 1558
rézkarc, papír

Nemo superbus amat superos nec amatur ab illis.

1 megjegyzés:

Balla Margit magyar grafikus, festőművész. Reklámgrafikát, főleg plakátokat készített, majd könyvillusztrációkat, később egyre inkább képgra...

Balla Margit

csütörtök, április 14, 2011 rezkarcfitness 0 Comments

Balla Margit magyar grafikus, festőművész. Reklámgrafikát, főleg plakátokat készített, majd könyvillusztrációkat, később egyre inkább képgrafikával (rézkarccal) foglalkozott. Művei szürrealizmusba hajló aprólékos ceruza-, tus- és tollrajzok, rézkarcok. Zsúfolt kompozícióin növényi motívumokat, fantasztikus lényeket, bábuszerű alakokat, embereket, állatokat, építészeti elemeket ábrázol.

Múzeum
rézkarc, akvatinta
400 × 480 mm

0 megjegyzés:

Lealapoztam egy A3-as lemezt. és már el is kezdtem. A rajzok alapjául a két hete rajzolt állomásfőnök  és egy újabb tűfilc rajz szolgált. Na...

Újabb A3-as rézkarc készül

szerda, április 13, 2011 rezkarcfitness 0 Comments

Lealapoztam egy A3-as lemezt. és már el is kezdtem. A rajzok alapjául a két hete rajzolt állomásfőnök és egy újabb tűfilc rajz szolgált. Nagyon élveztem a fele már kész is, jövő héten remélem nyomtathatom és akkor felteszem ide is, hogy mindenki lássa.

Cím nélkül, 2011
tűfilc
180 × 247 mm

0 megjegyzés:

Théodore Caruelle d'Aligny (1798-1871) francia festő, grafikus. Párizsban 10 évesként kezdte a rajzolást. Művészetében a történelmi tájk...

Théodore Caruelle d'Aligny

péntek, április 08, 2011 rezkarcfitness 0 Comments

Théodore Caruelle d'Aligny (1798-1871) francia festő, grafikus. Párizsban 10 évesként kezdte a rajzolást. Művészetében a történelmi tájképek a legjelentősebbek. Sokat utazott, Olaszországban összebarátkozott Camille Corot-val és 1824-27-ig együtt járták az olasz tájakat. 1843-ban a képzőművészeti Egyetem Görögországba küldi, hogy az ottani történelmi helyszínekről készítsen sorozatot. Alább láthatóak az itt készült rézkarcok.

Az Athéni Acropolis, 1846
rézkarc, papír
325 × 479 mm

0 megjegyzés:

Amíg lefől a kávé, 2011 rézkarc, akvatinta 210 × 295 mm

Amíg lefől a kávé (2011)

csütörtök, április 07, 2011 rezkarcfitness 1 Comments

Amíg lefől a kávé, 2011
rézkarc, akvatinta
210 × 295 mm

1 megjegyzés:

Gácsi Mihály (1926-1987) magyar Munkácsy-díjas magyar grafikusművész. A szolnoki művésztelep jelentős alkotója volt. Hogy milyen ember is vo...

A hónap alkotója: Gácsi Mihály

szerda, április 06, 2011 rezkarcfitness 2 Comments

Gácsi Mihály (1926-1987) magyar Munkácsy-díjas magyar grafikusművész. A szolnoki művésztelep jelentős alkotója volt. Hogy milyen ember is volt ő?
Legjobban talán az alábbi újságcikkből ismerhetjük meg.

„Gácsi Mihályt Szolnokon szinte mindenki ismerte, közvetlen ember volt – idézi emlékeit a művésztelep munkatársa, Varga Erik festőművész. – Sokat járt a szolnoki mulatóhelyekre, leggyakrabban a Tulipán kocsmába, ahol rendszeresen vázlatokat készített az ott látott emberekről, és nem riadt vissza a szétzuhant arcok megrajzolásától sem. Igaz, párszor ő maga sem tudta, hogy pontosan merre jár. Egyszer a felesége elküldte húsért a piacra, mire ő bevásárlás után azonnal elindult körbejárni a szolnoki szórakozóhelyeket. Annyira belemerült az éjszakába, hogy csak három nap múlva vette észre a bevásárlószatyrában bűzölgő karajt. Gácsi Mihálytól nagyon sok szolnokinak van képe, mert ha nem volt elég pénze, mindig képpel fizetett, mint a középkori nagymesterek.”

(Magyar Hírlap 2010. április 30.)


Gyermekkorát Cibakházán töltötte. 1974-től Hódmezővásárhelyen, majd 1976-tól haláláig Zalaegerszegen élt. Folyóiratokba dolgozott, könyveket, kiadványokat, valamint meséket illusztrált. Anekdotázó hangvételű karikaturisztikus ábrázolásmód alkotja jellegzetes kifejezésmódját. Grafikáinak legfontosabb jellemzői: a humor és irónia, alkotásai mégis inkább drámaiak.

Gácsi Mihály mappa I., 1955
fametszet, papír

2 megjegyzés:

Martin Schongauer (1430 körül — 1491) német festő és grafikus. A XV. század legnagyobb rézmetszőinek egyike. Kiváló kompozíció szerkesztéss...

Martin Schongauer: Passió

péntek, április 01, 2011 rezkarcfitness 1 Comments

Martin Schongauer (1430 körül — 1491) német festő és grafikus. A XV. század legnagyobb rézmetszőinek egyike. Kiváló kompozíció szerkesztéssel, a részletek kimunkálásával, a vésés mesterségbeli tudományával megteremtette a német grafikai iskolát, s követőinek hosszú sorát. Rézmetszeteiből remekbe sikerült a 12 lapos Passió-sorozat melyből 11 alább megtekinthető.


Gyötrelem a kertben, 1480
rézmetszet, papír
163 × 115 mm

És egy kissé előre menve, arczra borula, könyörögvén és mondván: Atyám! ha lehetséges, múljék el tőlem e pohár; mindazáltal ne úgy legyen a mint én akarom, hanem a mint te.
Máté 26, 39

1 megjegyzés: